Kedy jesť proteínové tyčinky?

Kedy jesť proteínové tyčinky

Proteínové tyčinky a šejky sú praktickým nástrojom na doplnenie bielkovín, najmä keď ste v pohybe. Aj keď by doplnky výživy nemali nahradiť kvalitné, plnohodnotné jedlo, sú chvíle, keď je proteínová tyčinka alebo šejk perfektne akceptovateľnou alternatívou jedla. Niekedy dokonca môže byť ešte lepšou voľbou.

Zvýšenie príjmu bielkovín

Odborníci na športovú výživu sa zhodujú, že minimálne množstvo bielkovín, ktoré potrebujeme denne skonzumovať, je 1 gram na kilogram našej hmotnosti. Toto množstvo zaručí, že sa naše svaly nezmenšia a tkanivá v organizme sa budú v dostatočnej miere obnovovať a rásť. Pokročilí športovci by podľa kvalifikovaných odporúčaní mali prijať aspoň 1,7 gramu bielkovín na kilogram hmotnosti. Pri telesnej hmotnosti 77 kilogramov by sa tak váš príjem proteínov mal pohybovať na úrovni 110 – 130 gramov. Toto množstvo nie je jednoduché skonzumovať v bežnej strave, preto môže proteínová tyčinka či proteínový šejk padnúť vhod kedykoľvek, keď sa chceme odporúčanému príjmu bielkovín priblížiť.

Vylepšenie raňajok

Jedným z kľúčových prvkov zdravých raňajok je poriadny bielkovinový základ, domnievajú sa výživoví špecialisti. Proteínová tyčinka či šejk je akceptovateľnou voľbou, pokiaľ ráno nič nestíhate – ako väčšina z nás. Ak je príprava plnohodnotných raňajok nad vaše časové možnosti, siahnite po tyčinke, ktorú môžete “obohatiť” o plnotučný jogurt, kefír či iný zdroj zdravého tuku. Znížite tak glykemický index a predĺžite čas vstrebávania bielkovín.

Je čas cvičiť!

Vypiť proteínový šejk či zjesť tyčinku plnú bielkovín a s minimálnym množstvom sacharidov približne pol hodinu pred tréningom môže byť veľmi dobrý nápad. Prísun proteínov vám umožní mať počas cvičenia viac energie a zároveň tyčinka či šejk dodá aminokyseliny už počas tréningu, keď sa začína otvárať anabolické okno – približne hodinový časový interval, počas ktorého naše telo reaguje na cvičenie syntézou bielkovín, potrebných pre rast a regeneráciu svalov. Tekutá forma bielkovín, proteínový šejk, je preferovanou formou, keďže sa trávi jednoduchšie a má nižšie riziko podráždenia žalúdka.

Ak konzumujete tyčinku či šejk pred tréningom, mali by ste si za každých okolností zvoliť nízkosacharidové verzie. Pred cvičením by ste totiž nemali hazardovať s hladinou krvného cukru – ak si ju zvýšite, počas tréningu a po ňom nebudete spaľovať uložený tuk, ale práve prijaté sacharidy.

Prvé jedlo po tréningu

Spomínané anabolické okno je najvhodnejším časom dňa na príjem všetkých živín. Je to práve tento čas po tréningu, keď náš organizmus dokáže najefektívnejšie využiť všetko, čo mu dodáme. Sacharidy na doplnenie vyčerpaného glykogénu vo svaloch a aminokyseliny v bielkovinách na syntézu proteínov, potrebných pre rast a regeneráciu svalov. Ak by sme glykogén do svalov nedoplnili, hrozí, že sa regenerácia svalov značne skráti a fáza rastu svalov bude kratšia. Bez prijatých aminokyselín zasa telo nebude mať dostatok stavebného materiálu pre budovanie krajšieho tela.

Výhodou proteínovéj tyčinky či šejku je to, že presne viete, koľko makroživín je v každej porcii a nemusíte sa báť, že príjmete živín viac alebo menej, než ste plánovali. Zároveň si v náročnom čase po tréningu nebudete musieť variť ani zhánať vhodné jedlo v okolí, keďže môžete mať ideálnu stravu pre svaly vždy po ruke.

Na cestách

Sedíte v aute. Veziete sa vo vlaku či autobuse. Stojíte v električke. Práve sa snažíte dostať do práce, do školy, do fitnescentra či domov. A prepadne vás hlad. Alebo si uvedomíte, že už pekných pár hodín ste nezjedli žiadne bielkoviny a vaše svaly začínajú katabolizovať. No kde sa teraz dostať k výživnému jedlu, ktoré by hneď po prvom hlte nespustilo výčitky svedomia? Fastfood? Určite nie! No proteínovú tyčinku či sejk môžete mať so sebou neustále. Nezaberá veľa miesta, netreba ju zohrievať ani krájať a môžete ju vkusne zjesť naozaj kdekoľvek. A vždy je dobré mať “núdzovú” tyčinku aj po ruke v práci či kastlíku auta, lebo raz sa určite bude hodiť.

0 Comments

Add new comment

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien